Tuesday, July 6, 2021

Durian Ayah

Musim durian gais tahun ni, untunglah buat yang suka atau penggemar makan durian ni...lagi  untung pada sesiapa yang ada kebun durian maka tak payahlah bazir duit beli durian. Harga durian sekarang macam firaun... Orang kata saya copy jerk.. 😁 .. Dalam family aku, ada yang suka dan ada yang langsung tak suka makan durian.. Tahun ni mak dan ayah sedih durian banyak sangat di kebun ayah di kampung... Cucu dan anak2 tak boleh balik.MCO katakan. Kalau tidak confirm kami berkelah dikebun ayah. Ayahlah yang paling happy setiap kali musim durian sebab happylah dan syukur sangat2 sebab hasil titik peluh ayah selama ni dapat dimakan dan dikongsi bersama2. 

Ayah tanam bermacam-macam jenis durian.. Yang pasti durian ayah superb sangat... Bagi kami lah.. Ada Macam2 warna dan tebal dia pun lain macam. Sedih juga ayah makin berusia dan tiada sesiapa dikampung yang dapat membantu untuk angkat durian yang jatuh tak kira masa..apabila lambat angkat atau amik..ditebuk tupai, monyet...kalau kami semua ada dan bebas untuk balik kekampung hurm...confirm dalam kereta bau durian jerklah...akulah yang paling jauh dalam adik beradik aku...kakak,abang dan adik di kl...ok lagi...dan mereka dapat merasa jugak tahun ni...walaupun mco...Tapi aku tak kisah sangat...ada..adalah...kesian kat anak aku jerk yang girl ni...giler jugak durian...ajak gi beli kat tepi2 jalan dia tak nak...sebab dia cakap nak durian kat kebun atoq jugak...so aku tak leh buat apalah kan...macam mana nak rentas negeri... aku mampu dengar mak cerita tentang kepayahan mereka dan kepenatan mereka nak amik durian untuk dibawa balik kerumah..sebab kebun kami jauh dari kediaman kami..kena naik kereta or motor dalam 30 minit juga.

Faktor usia ayah dan mak jugak buat aku risaukan mereka...kalau aku ada super power..nak jerk aku tetiba ada kat kg hahaha....dalam hati ni..hanya tuhan jerk yang tahu betapa risau dan rindunya aku pada mereka...dapat lagi saat ini mereka hanya tinggal berdua. Aku harapkan cepatlah covid ni settled...kesian bagi mereka yang terpaksa menangung segala macam kesulitan especially akulah...jauh dari anak lelaki dan husband...aku di johor mereka di singapura. Hampir setahun lebih juga kami tak bertemu...tapi kuat jugalah demi nak teruskan apa yang kami perlu lalui.. oklah berbalik pada kebun ayah...aku just nak sharelah betapa bangga aku dengan the power of air tangan ayah...tanam apa jerk...alhamdulillah menjadi...kat rumah ni..kebanyakkan ayah aku yang tanam...aku tumpang makan...contoh, rambutan gading..pisang...mangga...ish...macam2lah...
 oklah ni a few memori untuk aku simpan dalam blog ni...mana tahu kenangan yang aku ada  ni bagi aku susah nak aku lupakan..ianya takder datang berkali2...

kebanyakkan gambar ni dari arkib abg,kakak dan adik..
kesian kat aku kan tak dapat balik nak tengok hanya dari mereka jerk..tq gais..
           
                        

        


                
                                     
                        


         


                                

jadilah kan buat kenangan kat blog aku yang makin sendu ni...lama gila tak update...mudahan2 aku rajin lah lepas ni...banyak kenangan aku previous ni tersimpan dalam phone jerk...tak produktif langsung kan...
semoga aku lebih rajin lagi...inshaallah...thank gais sebab singgah...

No comments: